Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-08@23:44:03 GMT

داستان آتشکده تهران که نمی‌خواستند ساخته شود (فیلم)

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۲۰۰۴

‍‍‍‍‍‍

کیفیت پایین:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کیفیت خوب:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

عصر ایران؛ محسن ظهوری - تهران، در کنار ری کهن آباد شد. در کنار شهر مهمی که در دوره ساسانیان، یکی از مراکز دینی آن‌ها بود. ری که زیر پای مغولان ویران شد، روستای شمالی‌اش کم‌کم جان گرفت؛ دیوار و دروازه‌ای پیدا کرد و بعد هم پایتخت کل ایران شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایتختی که به سرعت پر شد از اقوام و طرفداران ادیان مختلف که کسب و کار خود را در آن رونق می‌دادند.

تهران در کنار ری باستانی رشد کرده بود. شهری بزرگ که خرابه‌های آتشگاه بزرگ بهرام بر تپه میل‌اش هنوز باقی است و نشان از قدمت حضور زرتشتیان در آن منطقه دارد. اما زرتشتیان تهران در طول دوران سلسله قاجار، که این شهر را پایتخت کردند، نیایشگاهی برای خود نداشتند. داستان ساخت نخستین نیایشگاه آنان را در این قسمت از «ایران به روایت آثار» ببینید.

«ایران به روایت آثار» مجموعه‌ گزارشی ویدئویی است که هر هفته شنبه‌ها در عصر ایران منتشر می‌شود. قسمت پنجاه‌وپنجم این مجموعه را می‌توانید روز دوم مردادماه ببینید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در قسمت قبل منتشر شد:

ایران به روایت آثار؛ قسمت پنجاه‌وسوم: کشتی پرسپولیس

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امروز خیابان سی‌تیر را که به سمت شمال بروید، بعد از چهارراه جمهوری، نیایشگاه زرتشتیان تهران را با سردری زیبا کنار خیابان می‌بینید. نیایشگاهی که به معبد آدُریان یا مسجد زرتشت معروف است و در زمینی به مساحت ۱۳۰۰ مترمربع بنا شده. ساختمانی با نمایی از سنگ سفید که شش ستونِ جلوی درِ ورودی‌‌اش، با سرستون‌هایی از سرِ گاو، زیر طاقی آن قرار گرفته‌اند. بر بالای ستون‌ها نقشی زده‌اند با خورشیدی در سمت راست و آتشدانی پایینش. در مرکز این نقش‌برجسته فروهری حک شده که نمونه مثل آن تاکنون دیده نشده. روبه‌رویش هم یک روحانی با کمانی در دست دیده می‌شود. تاریخ این نقش‌برجسته ۱۲۸۶ باستانی است که می‌شود ۱۲۹۶ خورشیدی؛ یعنی سال اففتاح نیایشگاه.

روبه‌روی این بنا هم مثل آتشگاه بزرگ یزد حوضی بیضی‌شکل قرار گرفته؛ همان عنصری که همیشه نقشی تعیین کننده در معماری عمارت‌های قدیمی ایرانی داشته.

زرتشتیان تهران برای ساخت این بنا، زحمت زیادی کشیدند. سال ۱۲۹۳ خورشیدی، احمدشاه آخرین پادشاه دودمان قاجار تازه تاجگذاری کرده بود، که انجمن زرتشتیان تهران سنگ بنای آتشگاه پایتخت را گذاشتند. کیخسرو شاهرخ، رئیس انجمن زرتشتیان تهران برای احداث این بنا از پارسیان کشور هند کمک خواسته بود که خود زمانی در آن‌جا تحصیل می‌کرد.

با آمدن پول، کار آغاز شد؛ زمین آن که از اراضی انجمن بود در نقشه انتخاب، و پلان‌ها و نقشه‌ها کشیده شدند تا تهران صاحب یک آتشگاه شود. اما ساخت این معبد پس از مدتی به مشکل خورد. کیخسرو شاهرخ در یادداشت‌های خود آورده:

«بعضی از اشخاص مغرض در جراید بمبئی، بر ضد زرتشتیان تهران مقالاتی نوشتند که این‌ها غالباً بی‌دین و فلان‌اند و آدُریان لازم ندارند. از سوی انجمن زرتشتیان تهران هم جواب‌هایی دندان‌شکن داده شد. معهذا بعضی از صاحبان خَیِر که جنبه کهنه‌پرستی و تعصبات داشتند، جلو اعانه خود را گرفته، دیگر پول نرسید و عمارت بی‌سقف و ناتمام ماند.»

کیخسرو شاهرخ در تمام طول زندگی‌اش آدمی نبود که پا پس بکشد. او به هر کاری دست می‌زد، آن را به سرانجام می‌رساند؛ از ساخت مدرسه و کتابخانه مجلس گرفته تا رساندن گندم به نانوایی‌ها در جریان قحطی بزرگ ایران. ساخت این معبد هم با تدبیر او ادامه یافت:

«از زرتشتیان ایران استعانت شد و زرتشتیان هرجا از تهران و یزد و کرمان و شیراز و کاشان، به‌قدر خود کمک کردند و به خیرِ خوبی، ساختمان آدُریان به پایان رسید و رسماً در تاریخ ۱۲۹۶ خورشیدی گشایش یافت.»

کار ساختمان که تمام شد، حالا وقت آوردن آتش مقدسش بود. آتشی که با تشریفاتی مرسوم طی ۲۵ روز، از آتشکده یزد به تهران آمد و آتشدان آدُریان تهران را روشن کرد. آتشی که تا همین امروز یک‌سره می‌سوزد و معبد را زنده نگه می‌دارد.

تهران با این آتش، حالا صاحب نیایشگاه شده بود؛ آن هم در خیابانی که مسجد و کلیسا و کِنیسه را با هم دارد و حالا به خیابان ادیان می‌شناسیمش. معبد زرتشتیان تهران، حالا یکی از زیباترین بناهای پایتخت است که هنوز مثل گذشته کاربری خود را حفظ کرده.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: زرتشتیان تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۲۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری ساخت یک رویا/نوابغ و فرهنگ نخبگانی یک جامعه اولین گام ایده پردازی هستند

به‌ گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس از ۱۸ اردیبهشت ماه با حضور بیش از ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان، در محل پارک فناوری پردیس آغاز به کار کرد.

امروز، ۱۹ اردیبهشت‌ماه در دومین روز از برگزاری این نمایشگاه، شاهد برپایی کارگاه‌ها و سخنرانی‌های گوناگون توسط متخصصان و فناوران برتر بوده‌ایم.

علیرضا نصر اصفهانی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس، در رویداد «ایستگاه آینده» درباره فناوری ساخت رویا و اهمیت آن در  ایجاد و ساخت محصولات فناورانه توضیح داد.

نصراصفهانی در ابتدا به داشتن رویا و تصور برای عموم افراد جامعه اشاره کرد و گفت: همه ما، به‌عنوان یک انسان دارای یک رویا هستیم، چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف.

وی به ضرورت رویا در دنیای بازاریابی و محصولات فناورانه، اشاره کرد و ادامه داد: براساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، افراد براساس تصویر و رویایی که از یک محصول دارند، آن را خریداری می‌کنند.

این پژوهشگر حوزه فناوری ادامه داد: اینکه هر برند یا محصول داستان خودش را دارد نیز محصول یک رویا است.

نصر اصفهانی مثالی ارائه کرد و گفت: برای نمونه، کشورهای آمریکا، امارات و عربستان خیلی زودتر از بقیه کشورها به سراغ ساخت این رویا رفته‌اند.

وی اضافه کرد: خلق داستان موفق با قهرمانان و نخبگان مشخص منجر به خلق رویا می‌شود.

عضو هئیت علمی مرکز پژوهشگاهی مجلس، به مراحل شکل گیری فناوری رویا و ساخت یک رویا اشاره کرد و گفت: اولین موردی که برای خلق یک رویا نیاز است، نوابغ و فرهنگ نخبگانی یک جامعه است.

نصراصفهانی افزود: دومین نکته، ادبیات و داستان یک تصور است. یک محصول، یک ایده باید مشروعیت داشته باشد که بتواند با عامه مردم ارتباط برقرار کند.

وی اضافه کرد: در مراحل بعدی، سینما برای ساخت یک رویا اهمیت دارد. برای نمونه سینمای علمی تخیلی در آمریکا، یک استراتژی مهم صنعت آمریکا برای است.

عضو هیئت علمی مرکزپژوهش‌های مجلس، در پایان تاکید کرد: ساخت و روایت رویا در همه زمان‌ها، توسط ارگان‌ها و بخش خصوصی، انجام می‌شود و بخش دولتی معمولا در ساخت رویا ناتوان خواهد بود چرا که دولت‌ها اغلب عوض می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم وفناوری آنا، در پایان رویداد «فناوری ساخت رویا» که در دومین روز از نمایشگاه اینوتکس۲۰۲۴، برگزار شد، افراد علاقه‌مند و حاضر در جلسه به پرسش و پاسخ با سخنران پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معبد اژد‌ها یکی از غیر معمول‌ترین و زیباترین معابد تایلند (فیلم)
  • ۸۵۰ کلاس درس در استان بوشهر ساخته شد
  • ۲۰۷ کلاس درس در سال ‌۱۴۰۳ ساخته می‌شود
  • فناوری ساخت یک رویا/نوابغ و فرهنگ نخبگانی یک جامعه اولین گام ایده پردازی هستند
  • ۱۰ گنج گمشده بزرگ تاریخ | داستان‌هایی خواندنی از گنج‌های مرموز دنیا
  • ساخت ١۵٠ هزار واحد مسکونی از ماه آینده آغاز می‌شود
  • آغاز ساخت ۱۵۰۰۰۰ واحد مسکونی در تهران از ماه آینده
  • ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح کشور کلید خورد
  • ساخت آموزشگاه ۶ کلاسه سعدی در بندرخمیر
  • فصل‌های بعدی «برمودا» ساخته می‌شود